01 juli 2007

Mer om hund- och kattpäls

Lite sena nyheter, men den 19:e juni antog Europaparlamentet en lag som förbjuder handel med päls från hundar och katter (pressmeddelande). Jag har tidigare kritiserat detta förslag och djurrättsrörelsens arbete för ett sådant (bland annat här) och med anledning av beslutet nämnde Peter Nilsson på Djurens Rätts blogg min och andras kritik mot reglerna.

Framförallt tyckte jag det var intressanta att PETA är motståndare till förbudet, jag visste inte att de tog den ställningen. På PETAs motsvarighet till Djurens Rätts blogg, "The PETA Files", förklarar de sina orsaker. PETA menar att förbudets funktion är att berättiga den övriga pälshandeln, vilket också står tydligt och klart i lagens syfte:

"De åtgärder som föreskrivs i denna förordning bör därför underlätta utsläppandet på marknaden av päls och pälsvaror av andra djurarter än katt och hund, och förhindra störningar på den inre marknaden för päls och pälsvaror i allmänhet."
Jag tycker det var väldigt schysst att PETA ställde sig emot denna lagstiftning, tyvärr verkar de flesta djurrättsorganisationer i Europa vara mer förtjusta i förslaget. Och även om PETA gör mycket som är värt att ifrågasätta ska de ha mycket cred för att de vågar gå emot den allmäna uppfattningen och ta tag i kontroversiella frågor. Mer sånt till djurrättsrörelsen.

1 kommentar:

Anonym sa...

PETA var jo kun imod som en pressestrategi. Ellers ville de nok ikke have betalt for en undercoverundersøgelse i Kina og en hel turne med pressemøder om sagen i Europa.

http://www.furisdead.com/feat-dogcatfur.asp