12 juli 2007

Rekord i hönsfritagning

För ett par år sedan tyckte jag att civil olydnad var ett bra och viktigt sätt att arbeta på med djurrättsfrågan, och jag var bland annat med om en hönsfritagning då vi "stal" 120 hönor. Vår aktion var fram tills igår var det svenska rekordet, men nu har en grupp ur DBF gjort en ännu större fritagning och utropat sig som svenska mästare.

Men nu är det dags att ta tillbaks rekordet, enligt Per-Anders Svärds statistik leder fyra personers äggvägran till att fler hönor slipper utnyttjas. Per-Anders, jag och två till, sen har vi ett nytt rekord.. :)

Per-Anders inlägg är rätt humoristiskt, men handlar ändå om en viktig poäng; att det bara är genom att övertyga allämnheten om att sluta utnyttja djur som vi kan rädda fler än några enstaka.

4 kommentarer:

Therese Hellberg sa...

Oj, här ska jag verkligen läsa MER!!!

Christoffer Andersson-Fahlström sa...

Helt klart sanningen. Den mest grundläggande kampen för vi alla, varje dag när vi väljer bort djur i våra livsmedel, när vi övertygar andra människor, visar på fördelarna med en vegansk livsstil.

Dock så kan jag se fördelarna med civil olydnad och även direkt aktion, men då med en adekvat konsekvensanalys. Vad vill man uppnå, hur uppnår vi det och finns det några bättre sätt att göra samma sak på som skadar färre människor/djur ekonomiskt/hälsomässigt?

Vacker blogg för övrigt, jag lär dyka in här igen.

Christoffer Andersson-Fahlström sa...

Missade en grejj i min förra kommentar:

Dock så känns det som att de flesta DBF-aktioer genomförs av människor just för att "slå rekord", och för att man på något vis glorifierar medlen snarare än de resultat man vill uppnå.

Anonym sa...

Fritagning handlar om att rädda liv, inte att slå några rekord. De som sysslar med fritagningar drivs av är kärlek, de har allt att förlora på det men man gör det ändå - för att hjälpa någon annan.

Djurförtrycket idag kan på många sätt jämföras med nazi-tysklands utrotning av judar. Tror du verkligen att nazisterna skulle sluta mörda judar och börja se på dem som jämnlikar om bara några hundra människor hade demonstrerat och bojkottat judehår i sina lampor?
Schindler räddade över tusen människors liv under Förintelsen, och inte var det genom att demonstrera.

Båda delarna behövs politik och direkt aktion.