20 augusti 2006

Bör vi arbeta med ekonomiska styrmedel?

Snart börjar min kurs och jag kommer nog in i en vardag där bloggandet tar lite större del än vad det gjort den senaste tiden. Men jag låter ett gästinlägg inleda vad jag hoppas kan bli den nya säsongen. Den här gången är det Malte Lindstam som funderar över om vi skall inspireras av miljörörelsen och arbeta hårdare för ekonomiska styrmedel. Om du också vill bidra med ett gästinlägg får du gärna maila mig.

Bör vi arbeta med ekonomiska styrmedel?

Ett möjligt sätt att minska animaliekonsumtionen är att arbeta för ekonomiska styrmedel på livsmedel, t ex höga skatter på animalieprodukter och momsbefrielse av grönsaker och frukt.

Det finns en tydlig parallell till miljöfrågan, där miljörörelsen lägger väldigt mycket krut på ekonomiska styrmedel. Vad jag förstår är resonemanget att det är betydligt enklare att få folk, företag och myndigheter att bete sig miljövänligt om det gynnar dem ekonomiskt jämfört med att förändra deras attityder. Jag tänker att strategin har varit lyckad genom att en stor miljövinst har nåtts genom att många lever mer miljövänligt p g a styrmedlena.

Den fara jag främst ser är att när attitydförändring nedprioriteras till förmån för kamp för ekonomiska styrmedel kan miljörörelsen inte nå det viktiga målet att folk lever miljövänligare även då det inte gynnar dem själva. Möjligen kan det betyda att folk lever mer miljövänligt på kort sikt p g a denna strategi men inte lika miljövänligt på lång sikt som de hade gjort om attitydförändring hade prioriterats.

Det kan ju dock vara så att ekonomiska styrmedel är ett effektivt sätt att förändra attityder också. Om någon t ex köper en etanolbil p g a ekonomin kanske den tar till sig miljöargument på ett annat sätt i fortsättningen.

Jag funderar på om ekonomiska styrmedel kan vara en del i en antispeciesistisk djurrättsstrategi? Spontant tänker jag mig en viktig skillnad mot miljöfrågan; att ge upp kött/animaliekonsumtion upplevs som en större uppoffring av de flesta än att leva miljövänligt. Det tänker jag i så fall är en anledning att vara skeptiskt till kamp för ekonomiska styrmedel i djurrättssyfte eftersom det om det upplevs som en större uppoffring krävs ett djupare politiskt/etiskt ställningstagande.

Hur tänker ni?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det upplevs som en enorm uppoffring eftersom det är så svårt att i början bli vegetarian/vegan. Inte nog med att hela omgivningen gapar, skriker och fördömer det man håller på med men samtidigt måste man faktiskt lära sig ett helt nytt sätt att äta på. De flesta av oss växte antagligen upp som jag, med makaroner och korv, inte en grönsak i sikte, ingen utbildning om vad korven är för något eller om hur man äter för att må bra. Mjölk och kött barn, drick upp mjölken, lämna makaronerna och ta tre tuggor till av köttet.

Fler och fler blir dock vegetarianer upplever jag det som, och det gör att det i framtiden kommer växa upp långt fler barn som redan kan äta efter den livsstilen från början och således inte behöver "uppoffra" någonting, för det man redan kan är inte särskilt jobbigt att hålla igång. Man behöver inte lägga om hela sin matvana. Jag tror därför att det kommer bli lättare och lättare för människor att göra denna "uppoffring", fler och fler i deras närhet kommer att veta hur man äter vegetariskt, och kan lära dem. Det blir ingen främmande värld, det blir ingen enda stor salladsskål, som många faktiskt på allvar tror att det är man äter varenda dag - grönsallad. Förhoppningsvis kommer denna förändring medföra att fler människor sluta förtränga sina känslor gällande detta och ta tag i sig själva och ta steget. Människor är extremt bra på att bil förargade när man ens nämner att man är vegetarian, de tar det som ett påhopp. Det tror jag beror på att de känner lite likadant många gånger, att det rent teoretiskt är fel, men att de i praktiken inte klarar av förändringen. Så de förtränger allt. Vill man så kan man tycker ju jag, men börjar inse vad människan är kapabel till att "glömma bort" när hon inte vill se eller veta. Detta tillsammans med alla nya produkter som gör matlagningen lite enklare och mer "normalkost" anpassat gör nog att många fler blir vegetarianer! Jag vet inte om detta hade med ämnet att göra men jag tänkte sprida lite positiv energi.

Erica sa...

Jag tror på ekonomiska styrmedel. Djurrättsrörelsen borde helt klart börja ställa sådana krav och arbeta politiskt för dem. Det snillrika med ekonomiska styrmedel är ju att de, precis som du skriver, öppnar upp för attitydförändringar. Med tanke på att det ofta ligger i den mänskliga naturen att hamna i försvarsposition när ens livsstil och värderingar etc ifrågasätts så är det möjligt att en person som pga ekonomiska styrmedel lever i stor utsträckning på vegetarisk kost (genom att tex frukt, grönsaker och bönor har momsbefriats) blir mer öppen för de etiska övervägandena.

Däremot tror jag inte på högre skatt på animaliekonsumtion. Tror mer på att belöna än att straffa. Tror inte heller att man kan motivera en "straff"-skatt (för animalier) på samma sätt som en skattbefrielse (på frukt o grönt). Den senare kan ju motiveras med både etiska skäl, hälsomässiga skäl, samt med den enorma vinsten att hela samhället vinner på det rent ekonomiskt eftersom sjukvårdskostnaderna sannolikt skulle gå ner.

Vet inte om jag skrev nåt vettigt, det är sent o jag är eg mitt inne i tentaplugg om bokföring...

Erica sa...

bara ett litet tillägg...

vissa "straff"skatter kanske skulle kunna fungera dock, tex en kilometerskatt på djurtransporter. är nog få som skulle motsätta sig en sådan egentligen. en sådan skatt är ju dock inte djurrättslig, men kunde tjäna ett syfte ändå kanske?

Alvin Lindstam sa...

Erica:
Jag håller med om att det skulle vara bra om fler åt mer vegetariskt även om det var av ekonomiska skäl, och jag tror också att det skulle underlätta för folk att ta djurrättslig ställning. Men jag tror inte att vi kan uppnå så mycket genom att arbeta för det.

Dels tror jag att priset spelar relativt liten roll. Redan nu är det billigare att äta vegetariskt (om man äter grönsaker och inte färdigprodukter) så om folk tyckte att djurprodukter är så pass oviktiga att de inte är värda lite extra pengar skulle vi ha en väldigt stor grupp ekonomivegetarianer. Hur stor skillnad tror du det skulle göra? Om grönsaker blev 20% billigare, skulle det göra så stor skillnad?

Dessutom tror jag det skulle vara väldigt svårt att införa dessa styrmedel. Kilometerskatt på djurtransporter måste väl vara näst intill omöjligt med tanke på EU:s regler om fri rörlighet för varor, eller har jag fel (du vet väl antagligen mer om EU-juridik än jag)? De styrmedel vi skulle kunna bidra till skulle alla behöva massiva kanpamjer fyllda med hälso- och resursfördelningsargument och det tror jag inte det är värt med tanke på den lilla effekt som styrmedlena skulle ha.

Erica sa...

Hehe, ang EU:s regler om fri rörlighet för varor: jo, jag veeeet... :) tänkte bara utelämna den lilla detaljen... :P Vill liksom inte begränsa tanken bara pga EU-regler...

Men jag tror ändå att det skulle kunna genomföras på något sätt. Redan idag kan man få göra undantag från EU-regler pga tex hälsoskäl (minns inte på rak arm exakta regler). (Jmf tex snuset och Systembolaget, samt grön skatteväxling)

Exempelvis genom att djur gavs ny status i ett nytt fördrag, så att deras intressen i vissa fall kunde gå före de ekonomiska.

Med andra ord: det handlar nog mest om vi tror att effekterna skulle vara värda att sträva efter. (Och då borde också veg. färdigmat omfattas av momsbefrielsen.) Vägen dit går att ordna.

Tror nog att d kunde göra skillnad. Folk vallfärdar ju redan till köpcenter långt utanför stan för o spara 10 spänn på makaronerna...