26 augusti 2006

Mer om aggressivitet

I mitt förra inlägg pratade jag om aggressivitet och om att vi inte kan nå en person som känner sig attackerad. Jag funderar dock på vad som uppfattas som aggressivt. Samma ord kan ju ofta sägas på många olika sätt, och kanske är sättet man säger det viktigare än vad man faktiskt säger.

Aggressivitet i musiken?
Synthpop-bandet Universal Poplab har gjort en djurrättslåt som heter "Vampire in you". Texten är rätt så rättframt skriven, och borde kunna ses som stötande av vissa. Låten anspelar på att köttätare är blodtörstiga vampyrer, och innehåller textstycken som:


Slice it up, and dig in
Let the funeral begin
From the cage, to the plate
There's blood on your hands

Den här texten innehåller samma fras som jag nämnde i förra inlägget som ett väldigt dåligt exempel på slagord: "Blod på dina händer". Trots att texten är långt ifrån blyg av sig känns det inte som om man borde känna sig attackerad av att lyssna på låten eftersom den är packeterad i snäll och harmlös synthpop.

Lyssna gärna på låten här, och kom sedan tillbaks och skriv en kommentar om hur du uppfattade den. Är det här en låt som folk känner sig attackerade av om de lyssnar på texten eller gör musiken att den känns "ofarlig" att lyssna på?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag länkade på samma sätt i min blogg och bad folk att lyssna på den. Jag tror att de känner sig attackerade, men det är ju olika. Många i min omgivning känner sig attackerade bara jag nämner att jag är vegetarian.

Jag skrev, och tänkte, om det där med den glada synthpopen i bakgrunden också. Tanken kanske är att det skall kännas snällare, någon får fråga chrsiter :)

Anonym sa...

Texten i sig är väl ganska attackerande, men jag tror att situationen man hör låten i har stor betydelse för hurvida man känner att man måste försvara sig eller inte.

T ex om låten spelas på radion och en blandkostare hör den. Då behöver personen inte försvara sina kostvanor inför en annan person och därmed försöka "vinna" diskussionen. Jag tror att personen då kan koncentrera sig på budskapet, istället för att fort hitta motargument, vilket förhoppningsvis ger en knuff i rätt rikting :)

//Moa, från Djurrättslägret i Färnebo

Alvin Lindstam sa...

Tack för era kommentarer, och Hej Moa.

Jag har inte känslan av att folk känner att de måste försvara sig mot anklagelserna i texten. Det blir väl också bättre om det kommer från en källa man tycker om. Just nu spelas Universal Popbalbs låt "I Could Say I'm Sorry" rätt mycket på radio och om folk lyssnar på bandet och tycker om det och sen lyssnar på den här texten kanske de har enklare att acceptera den?

Anonym sa...

Hej Alvin!

Man kan ju kanske jämföra med hur vegansk hardcore brukade paketeras. Snäll synthpop kontra unga arga djurrättsaktivister liksom. Det är klart att det uppfattas lite annorlunda när sångaren i Napalm Death förklarar att han är vegetarian än när P3-Christer i Universal Poplab berättar att han är vegan.

Det enda jag är helt säker på just nu är att båda banden är bra skit! ;)