03 september 2006

Speciesistisk reklam

För ett tag sedan såg jag en reklamfilm från prisjämförelsesajten Smarto.se. Filmen gick ut på att en man i regnrock verkade förvirrad över var han kan hitta rätt produkt till rätt pris. Man får också se fyra döda gäddor på ett bord med prisskyltar nerstuckna i nacken samtidigt som speakerrösten säger:

"Smarto.se visar också var du köper produkten till bästa pris"


För mig är den här reklamen extremt tydlig i när det gäller två speciesistiska grundstenar. Det är dels synen på djur som legitima produkter och dels hierarkin mellan olika arter.

Produkter
Speakerrösten talar uttryckligen om djuren som produkter, och uppställningen med prisskyltarna kan ju inte bli mer objektifierande. Hela vårt samhälle går ut på att djur är produkter, de är egendom som ska köpas så billigt som möjligt. Att Smarto.se sen inte jämför priser på gäddor eller annan "mat" utan teknikprylar och böcker gör det hela än mer lustigt. Gäddorna är inte deras grej utan de har avsiktligt valt dem för att symbolisera produkter.

Arthierarkin: det är ju bara fiskar..
Jag fortsätter tjata om de bortglömda fiskarna. Att gäddorna är just fiskar tror jag är avgörande för att den här reklamen fungerar. Om det här hade varit däggdjur istället, hur tror ni då att folk skulle ha reagerat? Om det var fyra grisar som låg på ett bord med en prisskylt i nacken? Skulle det flyga förbi obemärkt som den här reklamen eller skulle det starta en mindre folkstorm? Jag tror folk skulle bli väldigt upprörda, de vill ju inte bli påminda om grisarna som individer. Fiskar däremot tänker vi inte ens på som individer när vi ser deras ansikten, de är nästan enbart produkter i våra ögon. Den här reklamen är precis som Abba-reklamen jag skrev om tidigare bara ytterligare exempel på hur extremt låg status fiskar har. Därför tror jag också det är väldigt viktigt att vi uppmärksammar fiskar långt mycket mer än vi gör nu.

5 kommentarer:

Hampus Van Ekström-Ahlby sa...

Jag ser detta lite som ett svar på min kritik & erkänner mig helt slagen. :)

fiskarnas status kan bara gå uppåt, tror jag, hoppas jag.

Anonym sa...

Schysst att du kollar in reklamen och analyserar. Känns som ett sätt att uppgradera djurrättsfrågan att börja prata om "speciesistisk reklam". Dock tänker jag att det inte är något värt att försöka vända sig till reklammakare och be dem göra ospeciesistisk reklam eftersom acceptansen för speciesismen är för stor.

Anonym sa...

anonymous ovan = Malte Lindstam

Alvin Lindstam sa...

Hampus:
Jo, det var ju ett väldigt tydligt exempel det här...

Malte:
Jo, reklamen tycker jag kan vara viktig att analysera. Reklamen når ju väldigt många i samhället och bidrar starkt till att forma våra värderingar och vår konsumtion. Och jag håller med dig om att det inte är någon poäng att försöka förändra reklamen, det handlar ju mest om att vara medveten om våra motståndares propaganda så att vi kan anpassa vårt arbete..

Anonym sa...

Kan bara nicka och hålla med. Det som gör fiskarnas status så tydlig för mig är "vegetarianer" som äter fisk. Som om det vore någon skillnad. De känner ju ändå alla de känslor som får en att bli vegetarian (uteslut hälsoskäl osv.) för grisarna och de andra djuren.
Men fiskar är.. fiskar.

Din blogg är bra. :)