16 september 2006

Djurrättsprogram på TV

På tisdag handlar UR's ungdomsprogramm "Vet Hut" om djurrätt. Jag är med i panelen, och förutom en diskussion mellan mig, en jägare och en eko-bonde (Elin från Arla-reklamen) så får vi bland annat följa en ko till slakten.


Jag vet inte riktigt hur bra programmet kommer vara eller hur bra jag presterade, eftersom det var ett par månader sen det spelades in och jag har inte sett det färdiga resultatet. Jag har dock för mig att jag kände mig rätt så nöjd med min argumentation, bortsett från att jag inte använda begreppet "speciesism" förutom några desperata försök i slutet.

Programmet sänds klockan 22.00 på tisdag och kl 18.30 på onsdag, båda gångerna i Kunskapskanalen (Kunskapskanalen finns idag i ca 50% av de svenska hushållen, alla som har någon form av digitaltv). Man kommer även kunna se programmet på UR:s hemsida efter att det sänts..

Läs mer om programmet på ur.se/vethut. Där kan man också göra ett djurvänlighetstest (som dock minst sagt är väldigt konstigt) och diskutera djurrätt.

Om programmet från UR's hemsida:

Älska djur på olika sätt

Tobias Berglund jobbar på slakteriet och berättar för Vet hut!s reporter vad som väntar Erika.

- Det här är konsekvenserna om man vill äta kött. Då måste det gå till så här.

80 miljoner djur slaktas varje år i Sverige och vi äter ungefär 80 kg kött per person och år. Alvin, som är djurrättsaktivist, tycker att folk borde fundera mer på var köttet kommer ifrån och att man borde tänka över om det är värt att äta andra individer. Han tycker att det är oetiskt att djur ska finnas och leva bara för att sluta som en maträtt.

- En ko vill leva och har känslor på samma sätt som vi människor. Jag förstår inte varför vi har mer rätt att utnyttja och döda andra djur än vad vi har med människor.

Elin är ekobonde i Stockholm och tycker visserligen att det är sorligt att skiljas från sina kossor när de åker på slakt. Men samtidigt säger hon att det är en naturlig del av en kos liv.

- Alla kan inte leva för alltid. För det är ju så att om man inte hade djurproduktion i Sverige skulle de här djuren överhuvudtaget inte finnas. Jag älskar att jobba med djuren och vill inte att kossorna ska utrotas av veganer.

Elin skulle inte själv kunna tänka sig att utföra slakten men för Evelina är det en naturlig del av hennes hobby som jägare. Hon var bara 15 år när hon sköt sin första älg. Känslan beskriver hon som både härlig och sorglig. Hon känner sig trött på att bli ifrågasatt som jägare och tycker att folk inte förstår att djur måste dödas ibland. Det viktiga är att göra det på bästa möjliga sätt.
- Vårt samhälle har mer och mer fokus på stan och vi kommer allt längre från naturen. För den som bor i stan är kött något man hittar i köttdisken. Slakten har förvandlats till nåt onaturligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såg programmet ikväll. Du var ju jättebra :) Blev jättepeppad till att skriva ihop någon insändare eller likande. Tack för inspirationen :)

Gillade verkligen inslaget om kon Erika, där det verkligen var en sådan slakt som "djurskyddare" alltid pratar så varmt om (dvs inget "onödigt" lidande) och ändå så var det så fel att hon skulle slaktas. Kanske dags att djurrättsrörelsen börjar byta ut sina gamla "skräckfilmer" mot något mer som det här. Det är ju trots allt djurrätt vi vill ha, inte djurskydd.

Hmm.. Blev ganska rörigt. Skyller på klockan ;)

Erica sa...

Jättebra sagt och argumenterat på programmet. Tycker att du fick fram många viktiga argument, samt själva grundfrågan.

Superbra att du höll dig så lugn och saklig också. Vette tusan hur länge jag hade kunnat hålla god min bredvid den där sk "ekobonden" och programledaren...

Sen vet jag inte vad som hände med mig, men jag blev rätt förstörd av att se inslaget om kon Erika.

Vegan Geek sa...

Det verkar inte som man kan se programmet längre, fast jag inser ju att jag är lite sent ute.
Testet var verkligen helskumt oavsett vad man svarade fick man samma resultat
"Anti-gull-gullaren

Du lyfter inte många fingrar för att hjälpa djur. Inte så att du har ihjäl dom med men det är inget gulligullande direkt. Det är bra att såna som du finns så det blir balans."

Hmm känner inte igen mig där.

"Jag älskar att jobba med djuren och vill inte att kossorna ska utrotas av veganer."

Va, utrotar vi kossor? Den var ny, jag läste upp det för min omni-syster som blev lika förvånad och förbryllad som jag.