16 januari 2007

McDonaldsburgaren ser ut som skräp men smakar helt ok

Jag skrev i förra inlägget om att McDonalds lanserade en ny vegetariskt burgare: McBean. Idag har jag provsmakat den och mitt intryck var att den var rätt tråkig, men inte så illa som jag hade väntat mig. Efter att ha läst Aftonbladets recension (med den inte så upplyftande och grammatiskt konstiga rubriken "Ny vegoburgaren – smulig och trist") var mina förväntningar inte särskilt höga.

Jag köpte en McBean-meny (för 53 kronor). Det kändes verkligen skönt att kunna beställa en hel meny och inte bara enstaka rätter, nästan som när man går till en helt vegetarisk restaurang. Man behöver inte fundera på vad allt innehåller eller vara den där som bara äter vissa rätter, man kan bara ta hela paketet och vara säker på att det är ok. Sen tog det dock rätt lång tid för mig att få burgaren, min kycklingätande vän fick sin mat betydligt snabbare.

När jag sedan öppnade kartongen med burgaren var mitt första intryck att den var hemskt tråkig. Fulkornsbrödet hade en brungrå färg och hade ett par sprickor som fick det att se torrt ut. Burgaren hade ungefär samma färg, och allt som syntes i övrigt var lite slarvigt pålagd sallad varav hälften låg i kartongen.

När jag sen smakade på burgaren blev jag positivt överraskad. Trots det tråkiga utseendet kändes den inte så tråkig att äta, mycket på grund av den kryddiga smaken, den knapriga konsistensen (jag är så trött på degiga grönsaksburgare) och dressingen. Det var verkligen ingen smaksensation, det bästa omdömet är troligtvis "helt ok".



Den här burgaren är inte nåt jag kommer gå till McDonalds för att få äta mer än nödvändigt, och jag tror inte den framstår som lockande för ickevegetarianer. Däremot kommer den vara till stor hjälp vissa sena kvällar eller tillfällen i okända städer där man inte hittar nåt bättre alternativ. På grund av McDonalds spridning kan nog den här burgaren hjälpa till att avskaffa problemet att hitta vegetarisk mat man kan äta nästan var som helst, problemet nu blir istället att hitta schysst mat att äta överallt. Min entusiasm från förra veckan har lugnat sig en aning, men jag tror fortfarande att den kan ha en positiv funktion. Men helst av allt skulle jag såklart vilja ha en ordentlig sojaburgare i vitt, onyttigt men aptitligt bröd...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Läser din blogg regelbundet, är imponerad. Själv wannebevegan och engagerad i djurrättsfrågor. På övergång till fullblodsvegan.

Jag uppskattar dina resonemang och tankegångar, tråkigt nog inte så ofta jag springer på intellektuellt mogna människor med dina åsikter.

Och förresten, den här MC-hamburgaren låter inget vidare, men hej, jag har aldrig gillat hamburgare.

Alvin Lindstam sa...

Hej Jenny. Så trevligt att du uppskattar vad jag skriver, tyvärr skriver jag inte så ofta längre.. Men jag ska försöka hålla igång den och skriva nåt ibland.

Lycka till med vegetarianismen, du gör säkert mycket gott för världen (eller de som bor i den)..

Nej, den är faktiskt inget vidare.. Jag har ätit den några få gånger till och den blir bara sämre varje gång..

Anonym sa...

Hej!

Jag har lite undringar kring det här med den "veganska" hamburgaren...

Jag var nämligen på McDonalds nyligen, och köpte en McBean. På produktinformationen som man kan läsa på pappret som ligger på brickan, så stod det att McBean innehåller både laktos och mjölkprotein. Vet dock inte om det är "spår av" eller om mjölk används som ingrediens. Kändes iaf inte så kul att sitta där med hamburgaren i handen medans man läste det... som om det inte kändes skumt nog att sitta på McDonalds lixom.

Vet du något om det här?

F.ö. tack för en bra och intressant blogg!

Anonym sa...

Hur fan kan du ägna en hel sida i din blogg som handlar om antispeciesism(!) till att göra reklam för McDonalds?

Att säga att man bryr sig om djuren och köper McDonalds veganhamburgare är ungefär som att köpa päls på second hand

Inte OK