20 mars 2007

Hund- och kattpäls i djurleksaker

Djurrättsalliansen har undersökt en rad djuraffärer i Stockholm och gjort ett utspel om att de säljer päls som misstänks komma från hundar och katter. Det har uppmärksammats i en rad medier i ett kort TT-meddelande och i en längre artikel i SFT.

Djurrättsalliansen arbetar visserligen emot all päls, men de spelar ändå väldigt tydligt just på risken att det är hund- och/eller kattpäls och det är det som uppmärksammas i medierna. Jag är rädd att den här formen av uppmärksamhet leder till en förstärkning av människors speciesistiska attityder där djur får sin status utifrån hur nära de står oss människor (socialt eller biologiskt). Det i sin tur tror jag leder till ett bevarat utnyttjande av de djur som inte är vår bäste vän eller vår närmaste släkting, samtidigt som allmänheten får en väldigt skev bild av vad djurrätt handlar om.

Jag ska inte bli tjatig och upprepa allting, så därför refererar jag till tidigare inlägg. Det mesta finns i artikeln "Importförbud av hund- och kattpäls?" men jag skulle också rekommendera att läse andra inlägg med husdjursetiketten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror du inte det är för att provocera folk till att börja tänka själv när man spelar på detta med hund-och kattpäls då? Jag menar en hund eller katt ligger väl dom allra flesta päls-kåta svenskar varmt om hjärtat...Allt från gamla rikemans-tanter (som tydligen måste visa sin "status" genom fenomenet att bära något dött och dyrt kring sin skrynkliga kropp) till catwalks-dyrkare som hänger med "päls-trenden" och som är så IQ-befriade att dom tror att deras söta lilla chihuahua räknas till kategorin associar. Sen har vi stackars medel-svensson. Dom vet inget förrän någon sagt något...