07 mars 2007

McBean blir bara sämre

Jag har ju kommenterat McDonalds nya vegetariska burgare McBean tidigare, och nämnt den i relativt positiva ordalag. Nu vill jag bara klaga lite på den. Jag har haft ett par tillfällen sen sist då jag inte haft nåt bättre alternativ och äta, och jag måste säga att jag tycker värre om den för varje tillfälle.

Den ser fortfarande lika hemsk ut, men nu tycker jag inte smaken är ok längre. Jag tycker inte den smakar någonting, den är bara stark. Den enda smakupplevelse man märker är egentligen "oj, vad stark", och den är säkerligen alldeles för stark för större delen av Sveriges befolkning.

Sorry McDonals, men ni misslyckades verkligen. Ge mig en sojaburgare!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland tycker jag att den är stark men ibland så är den inte det. Du har rätt iaf.

Anonym sa...

En vegan på Mcdonalds?
Få företag har väl gjort så mycket som Mcdonalds för att sprida speciesism i världen, varför stödja det? Vad är det som lockar? Det är ju inte som att dom tjänar pengar på Mcbean, som inte ens finns tillgänglig i större delen av deras operationsområde.
Världen är större än Sverige. Om du tror att du har genomskådat människors engagemang och skäl till bojkotter av vidriga multinationella bolag kan jag tipsa om ett besök på www.knowmore.org och där kan du ju uppfriska din knapphändiga åsiktsgrund. Mcdonalds , och många andra företag, förstör livsmiljön för miljontals djur som du säger att du värnar om. Dom är dessutom i färd med att exploatera sönder vår gemensamma planet. Det är det du betalar för på Mcdonalds. Du är inte antispeciesist, Alvin, du är en "nyttig idiot" för köttindustrin.

Alvin Lindstam sa...

Albert:
På vilket sätt har McDonalds varit speciella när det gäller att sprida speciesism? Jag tycker inte att de gör det mer än vilket annat djurutnyttjande företag som helst, enda skillnaden är att de är mycket större än de flesta andra.. Som jag har skrivit tidigare så tycker jag att McDonalds gör mycket dumt, precis som många andra företag. Men om jag skulle bojkotta alla de företagen skulle jag behöva skaffa mig en kolonilott och fixa all min mat själv.. Sveriges största distributör av djurprodukter är inte McDonalds, utan troligtvis Ica eller någon annan stor livsmedelskedja. Ska jag bojkotta Ica för att de profiterar på djurutnyttjandet?

För att jag ska bojkotta ett företag tycker jag att vissa villkor bör vara uppfyllda. Dels ska företaget göra nåt speciellt dåligt som motiverar en bojkott, men framförallt ska bojkotten ha en effekt och den effekten måste vara positiv. Den bojkott som vissa försöker förespråka mot McDonalds är så pass liten, och har ingen större möjlighet att växa sig så pass stor att den kommer hindra McDonalds från att göra de dåliga saker de gör. Den möjliga effekt den har är att McDonalds inte får lika stora möjligheter att servera vegetariska produkter eftersom det tyvärr är många vegetarianer som väljer att bojkotta dem. Det i sin tur gör det svårare att bli vegetarian och riskerar att leda till att fler djur utnyttjas.

Jag har känslan av att McDonalds mest får skit för att de är stora och därför syns betydligt mer och är lättare att attackera. Jag är inte säker på att McDonalds skulle förlora mot det lokala pizza-/kebab-/falafelhaket vare sig vad gäller arbetsvillkor, miljömedvetenhet eller djurutnyttjande..

Till sist tycker jag att det är trist att du avslutar inlägget med en så tråkig attityd. Du får gärna tycka att jag har fel och säga det, men det där kändes som ett personangrepp vi gott kan klara oss utan..

Anonym sa...

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=217