02 juli 2006

Om bloggande

Jag har haft den här bloggen ett tag nu. I början skrev jag i stort sett varje dag, sedan övergick det till varannan dag och nu är det snarare var tredje dag. Med ett så pass snävt ämne blir det svårt att skriva meningsfulla saker alltför ofta, i början var det mycket gamla tankar som jag tänkt på länge men nu har jag inget förråd med saker jag vill få sagt längre. Dessutom har jag inte samma regelbundna tillgång till internet under sommaren som jag hade under skolåret. Jag kommer nog därför skriva lite mer sällan i fortsättningen, jag vill ju att det jag skriver ska vara värt att läsa.

RSS

Det är inte så roligt att besöka en hemsida bara för att upptäcka att den inte blivit uppdaterad sen man besökte den sist, så jag rekommenderar därför att använda RSS-flöden. RSS är ett sätt att presentera innehållet i hemsidor utan någon grafik, så att olika program kan ladda hem det och presentera det utan att man behöver besöka hemsidan. På så vis kan man automatiskt se om en hemsida har uppdaterats eller inte utan att behöva besöka den. RSS-flödet kan du hitta här (i vissa program ska man ange adressen). I Firefox kan du klicka på den oranga symbolen till höger i adressfältet för att lägga till den här sidan som ett aktivt bokmärke (så gör jag, men det finns speciella program för det som kanske är bättre).

Feedback
Jag hoppas att du tycker att det jag skriver är intressant. Du får väldigt gärna kommentera artiklarna här på hemsidan eller skriva till mig om du vill ge lite feedback eller diskutera nånting. Det är inte bara trevligt att få folks kommentarer, det känns också viktigt att få diskutera de här sakerna med andra om det är någonting jag inte tänkt på och därför borde ändra åsikt. Tack för att du engagerar dig för djuren och funderar på hur du kan göra störst skillnad.

9 kommentarer:

Alvin Lindstam sa...

Spamskydd
Jag fick ett gäng spam-kommentarer på sidan, så jag lägger till en funktion som hindrar datorer att automatiskt lägga till kommentarer. Du som vill kommentera måste därför skriva i ett par bokstäver du ser på en bild i en ruta för att kommentarer ska komma fram.

Anonym sa...

Intressant att din länk till ditt RSS-flöde leder till ditt atom-flöde... en teknikalitet jag vet...

Hampus Van Ekström-Ahlby sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Hampus Van Ekström-Ahlby sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Hampus Van Ekström-Ahlby sa...

ursäkta inläggen men svenskan var inte på topp.

jag vet inte själv hur jag betraktar det jag ska säga nu, antingen tycker jag det är bra, att det behöver upprepas för att större betoning ska läggas där, eller så tycker jag det orsakar en viss tjatighet. Jag åsyftar din upprepning av fiskar som ett speciesistiskt missgynnat djur, vilket defintivt är något som alla "vegetarianer" verkligen borde begrunna. men som sagt, jag är inte riktigt säker på vad jag tycker haha.

förövrigt älskar jag din blogg :)

Alvin Lindstam sa...

Hampus:
Ja du, det är svårt att svara när du inte själv vet om det är bra eller tjatigt att upprepa det jag säger om fiskar. Kanske är jag lite tjatig, just djurrättsrörelsens diskriminering av fiskar är något som jag tror har väldigt negativa konsekvenser och inte ser någon som helst poäng i. Upplever du det som att jag säger samma sak varje gång, eller utvecklas det? Jag vill ju gärna skriva nya grejjer, men samtidigt känns det som att jag måste upprepa grunderna eftersom alla inte läst de tidigare inläggen.

Tack så mycket och kämpa på

Hampus Van Ekström-Ahlby sa...

jag håller absolut med. inte bara fiskar men alla vattenlevande djur känns väldigt åsidosatta.

för att besvara din fråga så tycker jag nog att det utvecklas :)

jag gillar inläggen där du har länkat till tidigare inlägg med liknande beröringspunkter osv, det känns mer givande med upprepning då.

jag bestämde mig för att det är nödvändigt att påminna om fiskar och alla speciesistiskt försummade arter och släkter.

kämpa på :)

Hampus Van Ekström-Ahlby sa...

"inte bara fiskar men alla vattenlevande djur känns väldigt åsidosatta"

förutom delfiner då..

Alvin Lindstam sa...

Hampus:
Jag tycker inte det är vattenlevande djur i allmänhet som är åsidosatta, utan främst fiskar. Som du nämner är till exempel delfiner rätt så respekterade i förhållande till andra vattenlevande djur. Det är nog framförallt för att de är däggdjur, och även andra vattenlevande däggdjur som sälar och valar har ju relativt hög status (se bara på Sea Shepard som åker runt och krigar på havet, men bara för varal och sälar).

Andra vattenlevande djur som t ex skaldjur och maneter har ju också väldigt låg status, men det känns mer förståeligt med tanke på att de inte lika uppenbart har känslor.