14 maj 2007

Fs-kandidat: Alexandra Leijonhufvud

Jag har skickat ett par frågor till alla som kandiderar till Djurens Rätt förbundsstyrelse i förhoppning att få veta lite mer om dem. Den första som svarat är Alexandra Leijonhufvud som kandiderar till förbundsordförande. Jag skickade också ett par frågor specifikt till Alexandra, och hennes svar på dessa kan du läsa här. Då fler svar kommer in kommer jag publicera dem här, och de kommer alla gå att hitta under etiketten Riksstämma 07. Alexandra presenterar sig också på Djurens Rätts hemsida (länk)...

Alexandras svar på mina frågor:

Vilka strategier vill du att Djurens Rätt ska arbeta med? Skulle du vilja se några större strategiska förändringar eller är du i stort nöjd med vår nuvarande verksamhet?

Samtidigt som jag är nöjd med vår nuvarande verksamhet och tycker att Djurens Rätt är den klart bästa djurrättsorganisationen, anser jag att den bör utvecklas ytterligare och bli ännu bättre. Jag vill att vi tar fram förfinade strategier för att nå och påverka olika målgrupper i
samhället både i Sverige och internationellt. Jag vill även att vi utvecklar verktyg för att mäta våra framgångar och följa upp resultat i olika kampanjer.

En större strategisk förändring kan vara några av de tankegångar jag har om hur vår verksamhet ska utvecklas och att ett av de nya verktygen ska vara ideella placeringar som är en form av riskkapital till bolag som främjar våra frågor. Jag vill även bredda vårt konsumentarbete till att även innefatta bankprodukter och att utveckla ett samarbete med vissa banker som förstår vårt etiska tänkande. Det är kapitalet som styr samhället – varken politiker, media eller andra maktfaktorer kommer i ens i närheten av pengarnas rena makt.

Jag önskar att Sverige blir ett föregångsland med sänkt moms för etiska, rättvise och ekologiska produkter – framför allt livsmedelsmomsen. Djurens Rätt måste hitta bra samarbetspartners och politiker som tillsammans med oss kan lobba för detta.

En dröm jag har är att vi i framtiden även kommer att ha ett Djurens Rätt AB. Där vi har vinstdrivande verksamheter som främjar, underlättar och snabbar på spridningen av veganismen och avskaffandet av förtrycket av ickemänskliga djur i samhället. Genom att erbjuda och tillgodose konsumenterna med bra, billiga och lättillgängliga produkter. Det ska inte behöva kosta att vara en etiskt medveten konsument och man ska inte heller behöva ta sig till en uppsjö av butiker för att lyckas fylla skafferiet till belåtenhet.


Vilka motioner, förslag eller frågor på årets stämma tycker du är mest intressanta, och hur ställer du dig till dessa?

Eftersom jag redan sitter i förbundsstyrelsen (FS) så kan man se hur jag ställer mig till de olika motionerna, förslagen eller frågorna genom de svar och skrivelser FS har lämnat. Det är klart att vissa variation finns ju utifrån mitt eget sätt att tänka och förbundets. Men jag ställer mig bakom det som vi inom FS har beslutat.

Endast i ett undantagsfall har jag gått emot FS och reservstat mig mot en motion. Min motivering finns även med i handlingarna till riksstämman. Men kortfattat kan jag säga att jag anser att det enda vi skulle vinna genom ett utträde ur ”Eurogroup for Animals”, är drygt 250.000 kr i dagsläget. Medan vi har mycket att förlora på ett utträde och ett brutet samarbete – något som varken gagnar djuren eller förbundets arbete.

Hur ser du på relationen mellan djurskydd och djurrätt?

Djurrätten är en utveckling av djurskyddet. Jag anser att båda formerna behövs och bör samverka och samarbeta. De kompletterar varandra beroende på syfte, mål och medel. Jag anser även att de ibland kan vara synonymer för samma företeelse eller person – en djurrättare kan även vara djurskyddare.

Vad är djurrätt för dig/Hur ser din djuretik ut? Hur lever du själv i relation till ickemänniskor (jag är främst intresserad vilken form av vegetarianism du har valt)?

Jag anser att alla individer har rätt till sitt eget liv oberoende av arttillhörighet. Ingen individ är mer värd än en annan. Jag ser mig själv inte som någon humanist utan en animalist.

Min kosthållning/livsstil har jag redan svarat på utifrån en tidigare fråga som jag har fått av dig.

Inga kommentarer: