16 maj 2007

Fs-kandidat: Anders Ekelund

Jag fick nyligen svar på mina frågor från fs-kandidaten Anders Ekelund. Läs andras svar och mina egan funderinga under etiketten Riksstämma 07. Anders presenterar sig också på Djurens Rätts hemsida (länk).

Anders svar på mina frågor:

Vilka strategier vill du att Djurens Rätt ska arbeta med? Skulle du vilja se några större strategiska förändringar eller är du i stort nöjd med vår nuvarande verksamhet?

Jag har stora ambitioner vad gäller Djurens Rätts framtid. Jag tycker att Djurens Rätt fortfarande, på många ställen i samhället, anses vara en organisation av okunniga "flummare". Från min fleråriga erfarenhet av Djurens Rätt och Djurens Rätts arbete vet jag att detta är en nidbild som inte har med verkligheten att göra. Min ambition är därför att göra vad jag kan för att Djurens Rätt skall bli ansedd som en seriös organisation bestående av kunniga och kompetenta människor. Ett steg i rätt riktning för att uppnå detta är att få in representanter från Djurens Rätt i olika förtroenderåd hos ett stort antal organisationer vilka har hög "status" i samhället. Men detta är bara ett sätt att gå till väga. Det finns flera. Under den kommande tiden så jag sitter i förbundsstyrelsen, om jag blir vald, kommer jag att arbeta för detta på olika sätt.


Vilka motioner, förslag eller frågor på årets stämma tycker du är mest intressanta, och hur ställer du dig till dessa?

Som jag skrev högst upp i detta e-mailet så är jag en person som har alldeles för mycket att göra och således är upptagen med arbete i stort sätt hela tiden. Av den anledningen har jag bara hunnit skumma igenom motionerna och ännu inte hunnit i detalj penetrera dem. Jag kan därför inte svara på denna fråga just nu.

Vad gäller innehållet i motionerna tänker jag detaljpenetrera dem på tåget till Borlänge i morgon. Varje kväll innan jag lägger mig för att sova inför nästa dag i Borlänge kommer jag att på nytt gå igenom morgondagens motioner i detalj. Således kommer jag först på förbundsstämman i Borlänge kunna svara på denna fråga. Jag hoppas att det är ok.

Hur ser du på relationen mellan djurskydd och djurrätt?

Djurens Rätt är en djurrättsorganisation och skall så förbli.

Djurrättsfrågorna är mycket viktiga att driva. Som organisation är det just djurrättsfrågorna man skall driva!

Dock anser jag att även djurskydd är viktigt så länge som samhället inte tar sitt ansvar för djuren. Det är därför viktigt att Djurens Rätt stödjer de medlemmar som utanför Djurens Rätt driver olika former av djurskyddsverksamhet, i mån av behov hos dessa. T.ex. Kattkommando syd, Livlinan, Nordens viltrehabilitering med flera. Dessa verksamheter skall dock ligga utanför Djurens Rätt rent organisatoriskt och även drivas enskilt.

I övrigt anser jag att Djurens Rätt skall samarbeta med andra organisationer när dessa driver samma frågor som Djurens Rätt. Detta oavsett om dessa organisationer är djurrättsorganisationer eller djurskyddsorganisationer.

Vad är djurrätt för dig/Hur ser din djuretik ut? Hur lever du själv i relation till ickemänniskor (jag är främst intresserad vilken form av vegetarianism du har valt)?

Djurrätt för mig är precis vad ordet säger, nämligen djurens rätt till sina liv i förhållande till människan. Det gäller inte enbart att vi människor inte har rätt att ta livet av djuren utan även att djuren har rätt till egna liv efter sina egna förutsättningar och intressen. Jag föreslår att du läser min artikel betitlad "Djurrätt. Människorätt.", vilken jag bifogar i detta e-mailet [ladda ner den här]. I den artikeln beskriver jag grunden för djurrätten ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Det är också så som artikeln beskriver djurrätten som jag själv ser på djurrätten.

Vad gäller olika former av filosofiska resonemang om djurens rättigheter så känner jag mig främmande för dessa eftersom jag är naturvetare. Som naturvetare (geofysiker, fasta jordens fysik) anser jag att alla argument måste vara välunderbyggda faktamässigt och inte bygga på tyckanden. Filosofi är för mig enbart tyckanden. Man kan endast vinna ett fåtal människor för djurrättstanken genom filosofiska resonemang. De flesta människor som vinns för djurrättstanken gör det genom att de själva känslomässigt berörs eller genom fakta.

I mitt dagliga liv försöker jag att leva efter min syn på djurrätt. Jag visar respekt för allt levande och försöker hjälpa de som har det svårt. Det är därför som jag för närvarande har 16 katter vilka nästan samtliga har räddats till livet genom min och min tvillingbrors insats för dem eller från liv i svåra lidanden.

Vad gäller mat är jag sedan länge vegetarian. Men helst vill jag vara vegan. Kött har jag inte ätit sedan jag var i tonåren. Eftersom jag verkligen tycker att matlagning är urtråkigt men ändå är i den situationen att jag måste laga mat för att få någonting i mig blir det tyvärr ofta att jag endast lever på te och smörgås (vegetabiliskt fett på smörgåsarna). Det är därför som att komma till paradiset de tillfällen som Djurens Rätt har olika evenemang och man bjuds på god veganmat! Min dröm är att få någon som lagar god veganmat till mig varje dag. Jag anser att trots att livsmedelsbutikerna har ett visst utbud av veganska produkter så är det fortfarande svårt att kunna köpa veganska hel eller halvfabrikat som man bara kan stoppa in i ugnen och sedan äta.

Inga kommentarer: