16 maj 2007

Fs-kandidat: Carin Holmberg

Det glädjer mig att flera kandidater till förbundsstyrelsen har svarat på mina frågor, och jag hoppas att det kommer fler svar från de övriga. Här kommer de senaste, den här gången från Carin Holmberg. Läs andras svar och mina egan funderinga under etiketten Riksstämma 07. Carin presenterar sig också på Djurens Rätts hemsida (länk).

Carins svar på mina frågor:

Vilka strategier vill du att Djurens Rätt ska arbeta med? Skulle du vilja se några större strategiska förändringar eller är du i stort nöjd med vår nuvarande verksamhet?

Som jag ser det finns det en allmän tendens att ideella och politiska organisationer tappar i medlemmar. I längden kan det göra att organisationer såsom Djurens Rätt minskar i legitimitet trots att det är så att många faktiskt är inne på våra frågor och är intresserade av djurrätt.
Jag menar därför att det kan vara av vikt att ha strategiska samarbeten i vissa frågor med alla olika organisationer från djurskyddsorganisationer, till feministiska dito, etc. Att vi ska arbeta mot synen att olika organisationer representerar särintressen och istället hitta strategiska samarbetsmöjligheter.

Vilka motioner, förslag eller frågor på årets stämma tycker du är mest intressanta, och hur ställer du dig till dessa?

Det är minst sagt tråkigt att kommunikationen mellan lokalavdelningar och förbundet och anställda inte upplevs som tillfredsställande. Det är en viktig fråga att fortsätta jobba med. Sedan är DR en stor organisation och man kan ha olika uppfattningar om hur och vad man ska jobba med och det kommer nog att även fortsättningsvis finnas konflikter kring det. Därför är kommunikation viktig. Och arbetet med att utveckla denna kommunikation måste fortsätta. Då kan ett förslag från Gbg-avdelningen vara något att bygga vidare på (detta som jag skriver var inte deras förslag utan en version av det), dvs att bygga ut tidningen och skriva mer om lokalavdelningarnas arbeten. Jag tycker också att frågor kring fisk är viktiga.

Hur ser du på relationen mellan djurskydd och djurrätt?

Jag är med i Djurens Rätt för det är vad jag står för. Men jag har respekt för de som arbetar med Djurskydd. Jag tycker inte att man kan ställa stora grupper av djurs lidande mot ett djurs lidande. Så länge djur lider och vanvårdas i vårt samhälle bör de skyddas och hjälpas. Att människor orkar arbeta med detta beundrar jag som inte står ut med det faktiska lidandet. Jag är mer en politisk människa i det att jag arbetar bäst på en abstrakt nivå och det är Djurens Rätt en bra plattform för. Jag är också aktiv för kvinnors rättigheter men har inte jobbat ideellt på en kvinnojour. Jag har jobbat med forskning och politiskt arbete i dessa frågor och det passar mig. Däremot skulle jag aldrig säga att dessa enskilda kvinnors, barns och djurs lidande är oväsentligt att arbeta med och att det endast är jag som arbetar strukturellt som gör det viktiga jobbat. I samhället måste kunna arbeta på båda nivåerna samtidigt och det går inte att ställa dessa båda saker mot varandra. Snarare att veta var man själv har möjlighet att verka. Och jag är med i Djurens Rätt.

Vad är djurrätt för dig/Hur ser din djuretik ut? Hur lever du själv i relation till ickemänniskor (jag är främst intresserad vilken form av vegetarianism du har valt)?

Jag är vegetarian med vegan-inslag. Jag väljer att äta veganskt minst ett mål av dagens tre. Jag har varit vegetarian sedan jag var 18 år. Men haft perioder där emellan då jag varit blandkostare. Nu har jag varit vegetarian sedan jag var 32 år och kommer så att förbli. Jag lever tillsammans med Asta som är en tibetansk terrier och som är ytterst självständig.
Jag lever också med tre katter; Sigrid, Smula och Mossa. Jag gör vad jag kan för att de ska ha ett värdigt liv och jag betraktar dem som medlevare och skulle aldrig kalla dem för husdjur/sällskapsdjur.
Här skulle jag kunna skriva massor men jag stoppar här.

Inga kommentarer: