15 maj 2007

Fs-kandidat: Malte Lindstam

Då har även Malte Lindstam svarat på de frågor jag ställt till alla fs-kandidater. Läs andras svar och mina egan funderinga under etiketten Riksstämma 07. Malte presenterar sig också på Djurens Rätts hemsida (länk), med en rätt lustig och hemskt gammal bild.

Som ni säkert kan se (och antagligen lagt märke till tidigare om ni är lite inblandade) så har jag och Malte väldigt lika uppfattningar om mycket inom djurrätten. Vi diskuterar mycket och inspireras av varandra, och på senare tid har vi båda övertygats om att djurrättsrörelsen skulle må bra av en strategisk förändring. Så det är kanske inte en så oväntat att jag hoppas på att han väljs in.

Maltes svar på mina frågor:

Vilka strategier vill du att Djurens Rätt ska arbeta med? Skulle du vilja se några större strategiska förändringar eller är du i stort nöjd med vår nuvarande verksamhet?

Min vision är ett Djurens Rätt med ganska stora strategiska förändringar. Jag skulle vilja ha en strategi som fokuserar nästan enbart på opinionsbildning för djuretik och veganism/vegetarianism. Se min motion för mer kring detta.

När jag har fört fram dessa tankar har jag mötts av frågan om jag inte tycker att någonting är bra idag? En person jag pratade med uttryckte frustration över att jag vill ändra så mycket; hon frågade sig varför jag överhuvudtaget är engagerad i Djurens Rätt om jag vill ändra så mycket? Varför startar jag inte en egen organisation istället? Mitt svar på de här frågorna är att jag absolut tycker att mycket av det som görs idag är bra! I den strategiska diskussionen försöker jag visa min uppskattning över det arbete och engagemang som medlemmar lägger ner samtidigt som jag ställer frågan om vi kan välja ett mer effektivt arbetssätt.

Jag är förvisso delaktig i uppstartandet av Rights for Animals i Sverige, en organisation som har den strategi jag förordar. Dock lägger jag den mesta energin på Djurens Rätt i nuläget, jag trivs i Umeåavdelningen där jag kan arbeta efter mina strategiska ideer tillsammans med andra. Och i riksorganisationen ser jag otroligt många bra engagerade människor, som jag tror kan göra ännu större skillnad med en annan strategi.


Vilka motioner, förslag eller frågor på årets stämma tycker du är mest intressanta, och hur ställer du dig till dessa?

Förutom min egen motion är jag positiv till motionerna om utträde ur Eurogroup och tillsättande av fiskeansvarig. Vad gäller motion om attityder till djurhemsverksamhet delar jag analysen att djurhem inte är något som vi bör satsa på, men är undrande till vad att-satsen egentligen innebär.
Jag delar inte strategitankarna i Ludvika/Smedjebackens motion men oroas jag över att de verkar känna dålig stämning inom förbundet i diskussionen om strategier.
Motionen om direktdemokrtatiskt inslag tycker jag är intressant och att FS avfärdar den lite för lätt; även om det inte går att att inleda en försöksperiod i år bör vi ställa oss frågan om det är ett vettigt förslag för kommande år.

Hur ser du på relationen mellan djurskydd och djurrätt?

Jag tror att djurskydd ofta står ivägen för djurrätt; de som förespråkar utnyttjande av djur använder djurskydd som ett argument mot djurrätt och i diskussioner om vegetarianism försöker många freda sig från frågan om vi kan äta djur eller ej genom att föra in diskussionen på "grym" respektive "human" djurhållning.

Vad är djurrätt för dig/Hur ser din djuretik ut? Hur lever du själv i relation till ickemänniskor (jag är främst intresserad vilken form av vegetarianism du har valt)?

Jag är vegan sedan snart sex år sen. Jag tycker dock att det kan finnas enstaka tillfällen då det kan vara befogat att t ex låta sig bjudas på vegetarisk mat för att undvika att ge bilden att det är väldigt svårt att vara vegan. Jag har inte särskilt bra koll på e-nummer och äter honung.

Inga kommentarer: