10 juni 2006

Jag gillar Nathalia Edenmont

Konstnären Nathalia Edenmont har blivit väldigt uppmärksammad för sina fotografier av döda djur. Många har reagerat väldigt negativt på hennes arbete. Djurrättsaktivister har gjort gemensam sak med nazister och den djurutnyttjande allmänheten i kritiken mot henne. Men varför blir folk så upprörda? Ur ett djurrättsperspektiv är det ju självklart hemskt att hon dödat djur och använt dem som material i sin konst, men är det mer hemskt än att döda djur och använda dem som material i sin kost?


Man skulle kunna uppröras mer av att använda djur i konsten eftersom det skulle kunna bidra till att cementera synen på djur som saker tillgänliga för våra önskemål. Men här har det ju totalt motsatt effekt. Edenmont synliggör den attityd som finns i samhället, allmänheten blir upprörd och hon kritiserar då deras dubbelmoral. När konsten debatterats i media har hon varit väldigt tydlig i sitt budskap, det är dubbelmoral att inte acceptera hennes konst samtidigt som man själv använder döda djur för nöjes skull.

"De säger att det är okej att avliva djur för att äta, men inte okej att betrakta på en tavla."

"Jag förstår att människor som bryr sig om djur blir provocerade av det jag gör. Men ofta blir det dubbelmoral. De som kritiserar mig är oftast inte vegetarianer, de har skinnfåtöljer hemma, skor och väskor av läder och använder smink som är testat på djur. Men det är ju också döda djur. Jag dödar en kyckling och äter den och så blir huvud och ögon kvar. Vad gör man med det? Kastar bort det?"

"Men om dom aldrig förklarat för sina barn var kycklingklubban eller köttbullarna kommer ifrån så är det inte mitt problem." [om att oroliga föräldrar undrat över hur de ska kunna förklara konsten för sina barn]

"Vad är bakgrunden till att du använder djur?
– Det är samma bakgrund som hos dig, lika mycket i mitt liv som i ditt. Det finns på matbordet och som husdjur och så vidare och det är inget speciellt med det.

Det är starka kontraster?
– Har du tänkt på de kontrasterna när du äter middag med gott vin på en restaurang, vad som hänt innan. Nu kanske du kan göra det, säger Nathalia Edenmont."

Ärlig djurutnyttjare som tvingar andra att se verkligheten
Nathalia Edenmont är en speciesist som utnyttjar djur för nöjes skull, och det tycker jag självklart inte om. Men hon är i alla fall ärlig och konsekvent, och hon visar för allmänheten att de precis som henne utnyttjar djur för triviala syften. Det ska hon ha respekt för.

Visst är det upprörande att hon dödat djuren, men det är bara småsaker jämfört med vad de allra flesta människor runt omkring oss gör. Det riktigt upprörande är just samhällets dubbelmoral. Den djurkonsumerande allmänheten gör samma sak som Edenmont varje dag, men utan att reagera på det. Hon visar upp för samhället vad deras attityder egentligen går ut på, och det blir folk upprörda över. Jag tycker att vi borde använda denna möjlighet för att kritisera allmänheten istället för att hacka på en konstnär som inte är så mycket värre än medelsvensson.

Djurrättsrörelsens agerande
Djurrättsrörelsen har framförallt lagt ner sin energi i den här frågan på att kritisera Edenmont (till och med PeTA reste hit och lät en aktivist protestera dygnet runt utanför galleriet). Genom att tillsammans med den köttätande allmänheten protestera mot Nathalia erkänner vi att det hon gör på något sätt skulle vara värre än det alla gör. Varför gör vi inte som Nathalia och frågar de som upprörs över hennes arbete vad de åt till middag igår? Många upprörs över att hon dödade djur för nåt så onödigt som konst. Är det inte ett gyllene läge att fråga folk om de är motståndare till allt onödigt dödande av djur?

Nathalia för fram djurrättens argument, men kommer med en annan slutsats. Då tycker jag att vi borde stödja hennes argument men visa upp en annan slutsats, det tror jag skulle göra betydligt större skillnad än att vara populistisk och kritisera henne.

Nathalia Edenmont ställs just nu ut på utställningen "AnimalWorld" på Borås konstmuseum, det var en artikel om henne igår i Sundsvalls Tidning.

8 kommentarer:

Alvin Lindstam sa...

Jag slängde ihop den här insändaren och skickade till ST också:

Gör du också som Nathalia Edenmont?

I fredagens ST fanns en artikel om Nathalia Edenmont, en konstnär som blivit känd genom hennes fotografier på döda djur. Många har blivit väldigt upprörda och det har varit mycket protester mot hennes utställningar. ”Hur kan hon döda djur bara för att ta bilder av dem?” tror jag många tänker. Nathalia Edenmont ser dock ingen skillnad på det hon gör och det de flesta gör varje dag; äter döda djur.

Jag håller med henne, att döda djur för att äta dem är inte bättre än att döda djur för att fotografera dem. Vi måste inte ha konst, det är nåt som vi tycker är trevligt och mår bra av. Samma sak är det med kött och andra djurprodukter, vi behöver inte äta dem. Vi kan få i oss alla näringsämnen vi behöver ändå. Anledningen att vi äter djur är att vi tycker det är gott och att det vi är vana vid, men det handlar ändå bara om en nöje precis som Nathalias konst. Och har vi verkligen rätt att döda andra individer för nöjes skull?

Djur har känslor precis som vi och deras liv är lika viktiga för dem som våra är för oss. Om du tycker det är fel att döda dem för att skapa konst borde du också tycka att ätandet av djur är fel, allt annat är dubbelmoral. En människa äter flera tusen djur under sin livstid, du kan göra en enorm skillnad för dessa individer genom att bli vegetarian.

Alvin Lindstam

Anonym sa...

??Hennes bilder skall gå att se på www.wetterlinggallery.com...
Försökte gå in där - men verkar som om censuren varit framme...??
(..eller är det bara 'tillfälligt' stängt för hennes bilder?)

Kato sa...

Yep, klockren analys.

Anonym sa...

det var nyanserat att jämföra djurrättsaktivister med nazister!

Alvin Lindstam sa...

Anomymous:
Jag jämförde absolut inte djurrättare med nazister, jag skrev att djurrättarna och nazisterna gjorde gemensam sak i just den här frågan. Ett lustigt exempel är att det var några maskerade aktivister som slog sönder massa saker i galleriet, och media antog att det var djurrättare men sedan visade det sig vara nazister. Jag tycker det är intressant att nazisternas aktion i det här fallet blandades ihop med djurrättsaktivister, hur påverkar det hur folk ser på oss?

Det var ju dock inte den här saken som var viktig i min artikel, utan det faktum att vi väldigt aggressivt protesterade mot en företeelse som inte är speciell jämfört med annat djurförtryck och också ställde oss på samma sida som de allra flesta djurutnyttjare.

Anonym sa...

Bra skrivet Alvin. Skönt att det finns nyanserade tänkare i det här landet! :o) /Towe My

Anonym sa...

Du har så rätt! Tycker precis som du! Själv är jag vegetarian och tycker inte att man ska döda djur för egen vinning. Så dubbelmoralen är så tydlig bland folk som inte inser detta.

Anonym sa...

Detta är helt sjukt. Jag förstår inte att det kan vara tillåtet. Vaddå, " de är ändå bara djur". Jamen vafan, MÄNNISKAN ÄR JU OCKSÅ ETT DJUR, MEN INTE FAN ÄR DET TILLÅTET ATT DÖDA EN MÄNNISKA FÖR ETT S.K "KONSTVERKS" SKULL. Eller hur? Det är absolut helt sjukt. Jag vet inte om jag är ensam om att tycka att detta räknas till högsta grad till djurplågeri, misshandel och dessutom visar det på att människan inte har ett enda stygn av skam i kroppen. Det är/var levande varelser, och har mer än rätt till att få leva ett liv, istället för att få dödas, för att sedan fotograferas. Herregud, jag blir helt stum av att se denna skit. FAN TA DIG NATALIA, det är mitt ord!