03 juni 2006

Skolpresentationer

Jag var i Linköping igår och pratade om djurrätt med en gymnasieklass (allmän linje, etikprofil, år 1). Jag tror att det generellt är väldigt bra att ge sig ut i skolor och prata om djurrätt, man når ut till människor man annars inte skulle nå, man får mer tid på sig för fördjupning än ett flygblad kan erbjuda och man ger dem en möjlighet att träffa en djurrättsaktivist och ställa egna frågor mm.

Presentationen igår var ju inför en klass med etikprofil, så det var ganska tacksamt att prata om djurrättsfilosofi med dem, men min erfarenhet är att det funkar även i andra klasser. Förutom jag var det en gäst från Djurskyddsmyndigheten, och efter varsin kort presentation fick klassen ställa en massa frågor till oss. Jag körde med ett rätt så rent etiskt budskap, där själva kärnan var att jag frågade efter ett skäl att dra en skarp gräns mellan människor och andra djur. Djurskyddskillen å andra sidan höll sig väldigt mycket till lagstiftning och djurförsöksvetenskap, och när han fick frågor om etik blev det väldigt mycket att vi har rätt att göra som vi gör för att samhället har bestämt det (eller för att vi kan). Det var väldigt roligt, och säkert givande, att prata i skolan (precis som det brukar vara). Så kontakta några skolor i er närhet i höst och se till så att ni får komma dit och prata med eleverna!

Inga kommentarer: