01 juni 2006

Bästa djurrättsbilden?

Jag skrev för ett tag sedan om hur tag tycker att bra djurrättsbilder bör se ut. Jag tror inte på att visa de hemska bilder där djur plågas så mycket som möjligt som vi i djurrättsrörelsen oftast använder. De bilderna riskerar, precis som annan djurskyddslig propaganda, att ge sken av att det är just de hemska förhållandena som är problemet, och att allt skulle vara ok om det faktiskt var som i bregottreklamen. Lär mer i min förra bildanalys.

När jag surfade runt igår kom jag in på fotografen och djurrättsaktivisten Hendrik Zeitlers hemsida och hittade den här bilden:


Det är troligtvis den bästa djurrättsbilden jag har sett. Bilden lyfter verkligen fram kon som en individ, ljussättningen lyfter verkligen fram det vi ser som kons ansikte. Samtidigt som man tydligt ser individen ser man tydligt att hon är en utnyttjad individ. Gallret och banden runt halsen fängslar henne, och id-brickan i örat symboliserar hur hon reduceras till en produkt.

Bilden ingår i en serie kallad "de utvalda" bestående av porträttbilder av kor. Man kan se fler av Hendriks bilder på www.hendrikzeitler.com (klicka på "de utvalda").

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var verkligen en sådan bild som lyfter fram mer vad det egentligen handlar om. Den (eller någon liknande) borde Djurens Rätt ha som omslagsbild på någon av sina foldrar eller annat material.

Anonym sa...

Ett argument FÖR djurförtrycket, som man ofta hör, är:
"Gud/Bibeln säger..."
Jag blir bara mållös när det argumentet framförs. Kan man annat?!

Alvin Lindstam sa...

Erica: Ja, absolut. Den här sortens bilder tror jag överlag är bra för propaganda. (En bra porträttbild på en fisk skulle vara en riktig dröm).

För övrigt kan jag berätta att sidan har haft över 500 besök nu (och över 1500 sidvisningar). Det känns glädjande att folk är intresserade och att besöksfrekvensen fortsätter öka. Det vore roligt om någon med andra strategiska idéer började skriva lite mer om sina tankar.