22 juni 2006

Vet du vilken skillnad du gör?

Jag fick just ett mail från en läsare som tyckte att bloggen är intressant. Det blir jag självklart glad över, precis som alla andras kommentarer om att de tycker om bloggen eller mina kommentarer på olika ställen, tack så mycket.

Det här mailet var dock ovanligt trevligt eftersom författaren berättade att hon ätit fiskar utan att reflektera kring det förut, men helt slutat med det sedan hon hörde mig om Malte prata om det på Djuren Rätts riksstämma i Västerås. Genom att göra det har hon bidragit till att många färre djur dödas och utnyttjas i den här världen, jättehärligt. Det är också väldigt härligt för mig att höra, det finns få saker som är så inspirerande som att få höra från någon att man faktiskt gjort nån skillnad.

För nån vecka sedan träffade jag en annan person som också berättat att jag påverkat, och det har varit en del personer genom åren som har sagt det till mig. En höjdare är en tjej som växt upp i en familj där de åt lakto-ovo-vegetariskt, men efter att vi pratat om djurrätt blev hon vegan och fick dessutom sin pappa (!) med sig.

I vårt arbete påverkar vi säkert många människor, men vi får sällan reda på det riktiga resultatet eftersom folk sällan förändras på riktigt under själva diskussionen. Det är därför trevligt att bli påminnd om det när någon berättar det, och det finns säkert fler där ute som påverkats utan att berätta det. Så har du påverkats av någon och tycker att den gör nåt bra, säg det till den. Och om du själv vill påverka kan du verkligen göra en skillnad och rädda tusentals liv genom att prata med folk om vegetarianism och djurrätt...

Inga kommentarer: