15 maj 2006

Animal Protection Network

Djurskyddsorganisationen Animal Protection Network (APN) arbetar mot plågeri av hundar och katter i Asien. De är en djurskyddsorganisation, kallar sig själva en djurskyddsorganisation och har ett djurskyddsligt namn, men av nån konstig anledning är det många i djurrättsrörelsen som gillar dem. När jag stötte på ett infobord från Djurrättsalliansen för ett tag sedan hade de ett stort färgglatt klistermärke med APN:s logga på bordet. Drinfo.se förslår att man ska ha material för dem på infoborden, och har även en länk till dem under kategorin ”djurrätt”. Jag tycker att Animal Protection Network har tre stora problem; de är djurskyddsliga, de fokuserar på ett ”utländskt” problem och de fokuserar på hundar och katter.

Djurskyddsligt
APN är en djurskyddsorganisation. Djurskyddsideologin tror jag bygger på att andra djur står under oss människor, och att vi har rätt att utnyttja dem. Jag har skrivit så mycket om djurskydd så jag ska inte repetera allt, men mycket av det finns här. Jag tror inte att djurskydd leder till djurrätt. Genom att uppmuntra folk att fokusera på ”djurplågeri” upprätthåller vi synen att djur får utnyttjas så länge de inte plågas i onödan.

Köttnationalism
APN arbetar uteslutande mot ett förtryck som sker i Asien, och det nämns flitigt i deras material att det är just i Asien som det här ”djurplågeriet” sker. Här i Sverige (och säkert i många andra länder också) finns det en tro på att man själva är så väldigt snälla mot djuren, och att det är utlänningar som plågar djur. Hur många gånger har vi inte hört att ”jag bara köper svenskt kött” eller ”Sverige har världens bästa djurskyddslag”. Denna syn på andra länder som brutalare mot djur leder framförallt till en syn på oss svenskar som djurvänliga. Och eftersom vi är snälla mot djuren får vi ju utnyttja och döda dem.

Att fokusera så mycket på att förtrycket sker långt bort från år kultur bidrar lätt till denna köttnationalism, speciellt i kombination med ett djurskyddsligt budskap. Genom att som svensk organisation säga att ”I Asien, där är de verkligen dumma mot djur” säger man också att vi här i Sverige är snälla mot dem, eller att vi inte skulle ha några motsvarande problem här. Genom att ge folk känslan av att problemet finns någon annanstans (när det faktiskt är ännu större här) bidrar man till att passivisera folk, man kanske lyckas rädda några hundra hundar från slakterier, men troligtvis på tusentals andra djurs bekostnad.

Sen ska vi såklart inte bry oss mindre om någon utnyttjas i Asien eller här i Sverige, djurförtrycket är internationellt och måste bekämpas internationellt. Däremot ska vi vara väldigt försiktiga med att sätta fokus på förtryck längre bort, eftersom det sänder ut signalen att det är ”de andra” som är dumma mot djuren. Det bidrar till att vi i Sverige kan äta våra kycklingbröst med gott samvete (så länge vi skrivit på protestlistan mot de dumma asiaterna).

Hundar och katter viktigare än andra djur?
APN arbetar specifikt för hundar och katter. Dessa djur har relativt hög status i människors ögon, de ligger troligtvis högst upp på den speciesistiska rangordningslistan (efter människan såklart). Genom att kämpa speciellt för dessa djur sänder man ut signalen att andra djur är mindre viktiga. Jag skrev än del om det här, men jag ska kommentera lite extra om just APN. På sin hemsida skriver de det här i sina ”vanliga frågor”:

Hur vet du att om du bär skor av skinn från en ko, att den inte har misshandlats lika mycket som en eventuell hund. Är det i så fall inte lika illa?
Jo det är det naturligtvis. Dock är den generella hanteringen av just hundar och katter någon av den värsta som finns, ur ett djurrättsperspektiv.”

Det här är enda stället på deras hemsida där jag ser att de nämner djurrätt, och då på ett för mig helt oförståbart sätt. Varför skulle just hanteringen av hundar och katter vara ”något av det värsta som finns”?

Animal Protection Network

6 kommentarer:

Anonym sa...

det ena utesluter inte det andra. älskar jag hundar skiter jag i om det är i sverige eller i kina som de räddas. jag är djurrättsaktivist, men det utesluter inte att jag älskar djur i min vardag, även om idiotteoretiker som du fördömmer det som djurskydd. du är vilsen och ensam.

Alvin Lindstam sa...

Jag skiter också i om det räddas en hund i kina eller i Sverige, jag skiter också i om det är en hund eller en gris som dödas. Men jag skiter inte i om ett eller tio djur dödas.

Jag prioriterar inte att rädda djur i Sverige, däremot tror jag att färre djur kan räddas om aktivister i Sverige bidrar till folks tro att problemen finns långt bort och att vi kan vara lugna med det som sker i Sverige (för här är ju allt så bra, eller?). Vi måste ta hänsyn till både de positiva och negativa konskevenserna av vårt handlande. APN's arbete påverkar inte bara hundar och katter i Asien, det påverkar också en väldans massa djur här i Sverige och i andra länder.

Dina påståenden om att jag är en idiotteoretiker, vilsen och ensam känner jag inte för att kommentera, så länge du inte kan förklara varför jag skulle vara det?

Anonym sa...

En del har väldans svårt att förstå enkla teoretiska resonemang.
Och då man inte förstår - blir man lätt aggressiv.
Även "anonymous" lär nog, förr eller senare, förstå det han läser.

Anonym sa...

Det de gör mot djuren i Asien är så ofattbart grymt, de flår djuren levande, det är inte ens alltid djuret är dött när det är färdigflått. En grymmare behandling av levande varelser kan jag inte föreställa mig, därför stödjer jag APN. För mig är det oviktigt vilket djurslag det är, det är också oviktigt var någonstans i världen det sker. Men en sådan grymhet är människans mörkaste baksida och den måste bekämpas. Jag vet att Europa och Sverige inte är idealiskt, men det finns det inget land som är. Det enda vi kan göra är att fortsätta bekämpa de som utnyttjar och begår övergrepp och mord på djuren. Det är de vi ska kämpa mot, inte varandra. Djurrättsrörelsen blir starkare och mer framgångsrik om vi står enade, vi har ju ändå samma mål alla vi.

Anonym sa...

Det står ju också på APNs hemsida (precis under ditt citat):

Är katter och hundar viktigare än andra djur?
Nej, det är de inte. Inget djur ska behöva fara illa.

Tack annars för dina intressanta reflektioner.

/Anna

Anonym sa...

fattar verkligen inte vad du har emot att de fokuserar på vad som händer långt borta. kolla genom ännu en gång vilka problem finns i asien så kanske upptäcker du att just såna inte finns i sverige. herregud varför hitta fel hos organisationer som gör något bra istället för att vara tacksam för att de finns!du har nog gått för långt i dina funderingar så att du inte ens kan uppskatta dem som kämpar för att rädda djur.