19 maj 2006

Kortare texter

Jag har fått klagomål om att jag skriver lite för långt, och att det inte inspirerar folk att läsa och debattera. Jag ska försöka att hålla mina texter så korta som möjligt i fortsättningen.

Viktigt med fördjupning
Texten jag la ut i förrgår om pälsfrågan är troligtvis den längsta jag skrivit på den här sidan. Att ifrågasätta sättet som djurrättsrörelsen ser på en av sina huvudfrågor (päls) kan inte göras på bara några meningar om folk ska ha möjlighet att förstå. Att undvika djupare resonemang tror jag leder till att man missar hur komplex djurrättsfrågan och dess strategier är. Genom att vara alltför kort främjar man resonemang där det enbart är det direkt synliga, som till exempel hur många butiker som slutat med nåt eller vilka lagar man lobbat fram, och missar därmed saker som kan vara betydligt viktigare för våra resultat.

Jag kommer även i fortsättningen försöka resonera och fördjupa tankarna kring speciesismen, djurrätten och rörelsens strategier, men jag ska tänka på att inte skriva onödigt långt.

Inga kommentarer: