13 maj 2006

Barnpropaganda

Jag hittade en artikel från Oskarshamns-Tidningen (Griskul när ettorna släppte ut djuren) om en förstaklass som gjorde egna miniatyrgårdar och fyllde dem med djur och sådde frön. Barnen har gjort små djur av kottar och frigolitbitar, och i veckan släpptes de ut på grönbete i hagarna som de gjort ute i gräset.

”Varje gård sköts av fyra personer och på torsdagen gick de runt och köpte de djur som behövdes. Här görs skillnad på prima och sekunda djur - de prima djuren är mycket dyrare.
– Tiotusen för de prima kossorna, säger Victor Nemerth.
– Och idag har vi gått till veterinären och limmat på benen på de sekunda, säger Gunnel Magnusson, klassföreståndare.”


Genom såna här aktiviteter får barnen lära sig att andra djur hör hemma på bondgårdar, och de får lära sig att de är saker som man kan köpa och sälja. I vårt samhälle är det naturligt att lära barnen att se på djur som objekt. Deras lärare, deras föräldrar och i stort sett alla runtomkring dem har en speciesistisk djursyn, och är beroende av att försvara den för att kunna fortsätta konsumera det de gör.

I början av juni är det vårfest på skolan i Oskarshamn. Då ska gårdarna vara helt färdiga och barnens familjer ska komma och titta. Då hoppas jag att läraren kommer med bultpistolen och tar livet av de små kott-korna, fast sånt vill nog inte samhället att barnen ska känna till.

4 kommentarer:

Kato sa...

Folk har i allmänhet en oerhörd förmåga att ge en dåligt samvete när en påtalar obehagliga saker som är trevligast att inte tänka på.

Samhällets krav på att alla ska bete sig välanpassat och "schysst", och framför allt inte störa, sitter så djupt ingrott i i alla fall mig att jag på allvar skulle (som lärare, i den där situtionen) dra mig för att plocka fram bultpistolen. Vad skulle föräldrarna säga?

Om jag sedan som lärare faktiskt skulle förklara att "nej, kossorna kommer inte gå runt och säga mu och buffa vänligt på dig och äta gräs i alla evighet, de kommer dödas brutalt och kuttas upp så blodet rinner och bli hamburgare" misstänker jag att jag skulle dra på
mig en och annan anmärkning. Vet visserligen inte hur reglerna ser ut, men gissar att jag som lärare absolut inte har rätt att "pracka på" eleverna mina personliga åsikter. (skolans så kallade humanistiska slash demokratiska värdegrund har uppenbarligen väldigt tydliga begränsningar).

Alvin Lindstam sa...

Jo, självklart skulle det inte funka att ta fram bultpistolen och mosa de små kottarna. Det skulle göra folk alltför upprörda för att budskapet skulle gå fram. Jag menar inte att man ska göra det på riktigt, utan det var mer en symbolisk kommentar för min önskan att få säga till barnen att djur inte ska vara inspärrade på gårdar.

Kato sa...

Jag fattade symboliken :). Det obehagliga är ju att det ses som så otroligt inkorrekt att prata om djurrätt med barn, om man inte använder sig av äckligt gulliga symboler (Enzo, Nelson, den söta ponnyn på gården)...

Anonym sa...

Man kan som enskild ta ställning till om man vill främja sanningen ELLER lögnen (vara konstruktiv eller destruktiv).
Kato: Det är stor skillnad mellan "personlig åsikt" och FAKTA/sanningen om sakförhållanden!
Som Du skriver, så står valet mellan ANTINGEN vara korrekt falsk eller inkorrekt sann/ärlig...
Det är upp till Dig att välja.