02 maj 2006

Om mig

Det här är en presentation av mig som person, men framförallt som djurrättsaktivist och hur jag blev det. För att kunna förstå och kritisera mina inlägg är det alltid bra att veta lite om vad jag utgår ifrån.

Personligt
Jag bor i Norrköping och läser beteendevetenskap vid Linköpings Universitet. Mitt stora fritidsintresse är väl djurrätt (jag känner mig ofta som en djurrättsnörd), men annars är vänner, träning, filmer, mat, datorer och fester väldigt trevligt. Jag har länge haft starka åsikter om människopolitik, men jag har blivit osäker på många av mina tidigare ståndpunkter.

Djurrättshistoria
Jag blev vegetarian för ca 6 år sedan, efter att ha läst tidningen ETC och deras nummer om kött. Det var första gången jag konfronterades med frågan om vi hade rätt att äta kött eller inte, och efter att ha funderat och tagit reda på lite mer saker började jag stegvis bli vegetarian. Min bror hängde på, och vi lärde oss mer om djurutnyttjandet och djuretik och började som många andra med att engagera oss i Djurens Rätt. Vegan har jag nog varit i ca 4 år nu, och djurrättsaktivismen har bara eskalerat och tagit upp mer och mer av min energi.

För tre år sedan var jag aktiv i en rad olika politiska frågor och grupper, och på djurrättsfronten hade jag börjat intressera mig för civil olydnad och deltog i två öppna hönsfritagningar med Räddningstjänsten. Numera är jag dock nästan enbart engagerad för ickemänskliga djur och har inga planer på nya olagliga aktioner.

År 2005 gick jag på kursen Organisering & Djurrätt på Färnebo Folkhögskola. Det var som jag ser det en kurs i djurrättsaktivism, och hur vi kan utveckla den. Bland annat reste vi runt i Europa i nästan tre månader och praktiserade hos eller hälsade på olika djurrättsgrupper. Jag var bl a i England, Holland, Tyskland och Finland. Kursen (och speciellt erfarenheterna från resorna) var väldigt utvecklande, och fick mig att se på djurrättsaktivism på ett nytt sätt. Jag praktiserade i London hos Rights for Animals, en internationell antispeciesistisk organisation med starka strategiska idéer. Jag inspirerades mycket av Rights for Animals och deras analys, och är idag aktiv i organisationen (bland annat med att förbereda vårt arbete i Sverige).

Sättet jag utvecklats på har också lett till att jag har fokuserat på djurrättsaktivismen, eftersom jag tror att det är där jag kan göra störst skillnad. Jag har valt att fokusera på själva kärnan i djurrättsbudskapet; speciesismen, och undvika argument som jag tror leder åt fel håll (djurskyddsflirtande, hälsoargument, vetenskapskritik mm). Jag har i mångt och mycket lämnat den alternativkultur som finns inom djurrättsrörelsen med normer om vad man ska tycka i olika människopolitiska frågor, hur man ska se ut mm. Jag har insett att strategisk diskussion och reflektion är en väldigt viktig del av aktivismen, och försöker så mycket som möjligt anpassa mina strategier efter vad jag tror får bäst effekt. Känslan av att på allvar ha reflekterat över hur man kan påverka och sedan arbeta efter det har även gjort mig väldigt inspirerad, och jag ser fram emot en fortsatt kamp för djuren.

Man får väldigt gärna kontakta mig med åsikter, frågor, förslag eller vad helst ni vill dela med er av. Skriv till alvin.lindstam@gmail.com.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig sida Alvin! /Jon

Anonym sa...

Fin blogg!

Anonym sa...

Ambitiöst och inspirerande!
Pelle S