03 maj 2006

Inför Djurens Rätts riksstämma

Jag ser på mig själv som en observerande/lobbande medlem i Djurens Rätt. Jag är inte aktiv längre, men är medlem och försöker hålla mig uppdaterad om vad som händer och diskutera hur arbetet kan utvecklas (de är ju trots allt den största aktören på djurrättsscenen). I går fick jag handlingarna inför årets riksstämma hemskickade, och det var en hel del intressant läsning, och mycket som går att kommentera.

Verksamhetsplanen
Häftet med förbundsstyrelsens förslag till verksamhetsplan är väldigt tjockt och innehåller Djurens Rätts nya loggaväldigt mycket information om djurindustrin, det liknar nästan ett propagandahäfte med lite tillägg om hur man ska bedriva sin verksamhet. Häftet inleds med ett välskrivet radikalt avsnitt om "Djurens Rättigheter" där förbundets grundsyn förklaras. Fokuset är på att djur är individer med intressen som måste respekteras jämlikt, och att vi inte har rätt att utnyttja dem som resurser.

"Den strukturella exploateringen av miljarder icke-mänskliga djur är ingen obetydlig samhällsfråga, utan är i själva verket en av vår tids mest allvarliga och påträngande utmaningar."

Djurskyddsligt
När jag sedan läser avsnitten "Djur i livsmedelsindustrin", "Jakt", "Allmänna djurskyddsfrågor och frågor som rör sällskapsdjur", "Politiskt påverkansarbete" och "Internationellt arbete" undrar jag var de inledande åsikterna tog vägen. Jag måste ofta påminna mig om att jag läser i en djurrättsorganisations material och inte verksamhetsplanen för en djurskyddsorganisation. Avsnitten handlar nästan enbart om sättet djur utnyttjas på och hur det kan förändras. Mest extremt blir det när man tittar på sidan 18 där det under "övriga frågor" står att förbundet även ska bevaka "dålig djurhållning". Vad syftar de på med "dålig djurhållning"? Och vad är då bra djurhållning? Det är dock positivt att de inte pratar om lantbrukets djur utan istället har ett avsnitt om "Djur i livsmedelsindustrin", och att de där uppmärksammar fiskar mer än vanligt. Det görs dock på ett relativt djurskyddsligt sätt.

Underbart om veganism och speciesism
Verksamhetsplanens avsnitt om veganism är dock en pärla, och ger mig hopp om att Djurens Rätt kan utvecklas mot en antispeciesistisk organisation. Förbundsstyrelsen förklarar i en lång analys varför veganismen har en viktig del i kampen mot djurutnyttjandet, och menar att "en utökning och utveckling av arbetet för veganism är viktig". Jag tolkar även stycket som att de önskar en ökad fokus på djurrättens grundfråga, speciesismen.

"Kampanjer med ett etiskt veganskt budskap bör kunna skapa en starkare grund att bygga vidare på i djurrättsfrågor, eftersom budskapet inte förstärker föreställningen om att det finns 'acceptabelt' och 'oacceplabelt' djurutnyttjande. [...] Istället för att reaktivt bemöta enskilda fall av djurutnyttjande kan vi [...] bygga en kritisk massa för antispeciesistisk förändring i grunden."

Samtidigt som analysen är väldigt bra undrar jag hur mycket det kommer påverka organisationens arbete. Att man menar att ett etiskt veganskt budskap inte förstärker samhällets djurskyddsideologi borde innebära att man tror att det finns andra strategier som faktiskt gör det. Det blir då lite konstigt när man skyller allmänhetens brist på koppling mellan djurutnyttjandet och deras konsumtion på djurindustrins propaganda. De verkar inte tänka på att Djurens Rätt och resten av djurrättsrörelsen länge arbetat med metoder som leder fokus bort från själva kärnfrågan och bidrar till att folk förlitar sig på politiker för att djuren ska respekteras. Analysen i veganism-avsnittet reflekterar inte hur Djurens Rätt arbetar idag, och resten av verksamhetsplanen tyder på att stora delar av Djurens Rätts arbete kommer fortsätta som vanligt. Stycket verkar dock vara en positiv trend och jag hoppas det utvecklas och faktiskt påverkar organisationens arbete under de kommande åren.

Motioner
Bland mängder av djurskyddsliga och organisatoriska motioner finns det några som vill stärka djurrätten inom Djurens Rätt. Framförallt gillar jag en motion från Trollhättan/Vänersborgsavdelningen om att förbundets syn att "allt utnyttjande av djur i grunden [är] fel" ska framgå i allt material samt att det ska skapas ett speciellt flygblad om människans syn på andra djur (jag förutsätter att speciesismen nämns i det flygbladet om det skapas).

Motionärerna skriver att Djurens Rätts material, trots den djurrättsliga grundsynen, "ofta bara [fokuserar] på bristerna inom djurindustrin istället för att ifrågasätta om verksamheten i sig är försvarbar". Lyckligtvis stödjer förbundsstyrelsen motionen. Den fanns även en motion om att Djurens Rätt ska börja uppmärksamma den internationella djurrättsdagen den 10 december, vilket är en dag för att uppmärksamma kravet på en FN-deklaration om djurens rättigheter liknande deklarationen om de mänskliga rättigheterna.

Förbundsstyrelsen och antispeciesism
Valberedningen har föreslagit fem personer som ordinarie ledamöter till förbundsstyrelsen, och två som suppleanter. Det gladde mig att läsa att tre av de fem ordinarie uttryckligen skrev som viktigaste fråga att grundsynen på djur ska förändras, att djur måste börja ses som subjekt och inte objekt. Djurutnyttjandet kan inte delas in i olika frågor som djurförsök eller transporter, eftersom de alla är en konsekvens av den speciesistiska attityd som finns i samhället. I de fall det är möjligt att förhindra ett specifikt utnyttjande är det troligtvis ett väldigt marginellt utnyttjande och det krävs onödigt mycket arbete. Genom att fokusera på orsaken till utnyttjandet - speciesismen - och motarbeta den kommer alla utnyttjandeområden automatiskt komma med.

Framtiden och möjligheter att utvecklas
Samtidigt som jag blir hoppfull av några av de förslag, analyser och kommentarer som finns i riksstämmohandlingarna visar många andra delar att Djurens Rätt fortfarande har en fet fot stående i djurskyddsträsket. Den måste lyftas upp innen de kan bli en djurrättsorganisation på allvar. Ett hinder för att sluta med det konservativa djurskyddsarbetet är att medlemsskaran till stor del inte håller med om det radikala budskap som organisationen egentligen (förhoppningsvis) vill föra ut. Det känns därför skönt att verksamhetsplanen pratar om att värva fler vegetarianer och veganer.

"Djurens Rätt skulle också kunna stärka sina möjligheter att formulera och arbeta för ett tydligt och motsägelsefritt antispeciesistiskt budskap om en större andel av medlemsskaran är vegetarianer/veganer."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är ofta mycket skeptisk till FDR:s arbete som huvudaktör inom den svenska dr-rörelsen men uppskattade din text som jag anser belyser en del av den huvudsakliga kritiken klockrent.

Vill också fråga om det sista citatet - "formulera och arbeta för ett tydligt och motsägelsefullt antispeciesistiskt budskap " - innehåller en missa med ordet 'motsägelsefullt'.

Alvin Lindstam sa...

Tack så mycket, jag ska kolla citatet när jag kommer hem så att det blir rätt.

Unknown sa...

Det ska vara "motsägelsefritt". Fråga mig. Jag skrev nämligen den meningen. ;-) Men för ett ögonblick fick jag nästan hjärtstillestånd av det fatala misstaget. :-O *pustar ut och torkar svetten ur pannan*

Hela förslaget till verksamhetsplan kan förresten laddas ner här:
http://www.djurensratt.se/riksstamma/Verksamhetsplan0607.pdf

Ser fram emot riksstämmodiskussionerna!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.