25 maj 2006

Traktorer och andra djur

Arla är ganska duktiga på det här med barnpropaganda. Jag minns själv när jag var mindre och alltid läste på baksidan av mjölkpaketet om den glada kossan. Deras barnpropaganda finns dock inte bara på mjölkpaketen, den finns på internet också. På minior.arla.se kan man läsa om kor, mjölk och annat spännande.

Under rubriken "Säg hej till djuren" finns det en bild på olika djur. Där finns bland annat en ko, en gris, en höna och en katt, alla med små ljudeffekter om man för datormusen öven dem. Men där finn också en traktor. Om jag inte visste vad en traktor var skulle jag tro att det var ett djur (som brummar som en motor). Varför har de satt en traktor som ett av djuren? Jag får intrycket att de alla är bondens redskap för att producera det vi människor vill ha. Det är inte bara maskinerna som är djur, djuren är också maskiner. Det är ett sätt att klumpa ihop djur och andra "saker" till en massa av objekt som människan kan använda för att producera det hon önskar.

Jag har en liten nyhet till Arla: Maskiner är inga djur. Och djur är inga maskiner. Ni verkar inte riktigt ha fattat skillnaden. Maskiner får man göra nästan vad man vill med, men det får man inte göra med djur. Djur ska respekteras... Fast just det, om ni inte skulle behandla djuren som maskiner skulle hela er verksamhet behöva läggas ner, och det vill ni ju inte. Ni kommer säkert fortsätta blanda ihop djur och maskiner, men allmänheten kommer att protestera. En dag kommer folk ta ställning också för andra djurs rättigheter, allmänheten är nog smart nog att se skillnad på djur och maskiner.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Givetvis har du rätt Alvin! Det är tråkigt att se hur Arla och andra djurunyttjare försöker hjärntvätta våra barn. Lite intressant är att det på deras hemsida finns ett avsnitt där man kan läsa om vad vi FÅR av respektive djur. Jag har lite svårt att tänka mig att vi får köttet av kon eller skinnet från får. Citat: "Små bebisar brukar få ligga på fårskinn. Fårskinn är sköna att sitta på i pulkan." Det är ju rättar sagt så att vi brutalt TAR skinnet och köttet (m.m.) från djuren men den informationen vill Arla gärna undanhålla våra barn.

Anonym sa...

Höll på tappa hakan då jag upptäckte att Sockerkaka får vi av hönsen. Och hårborste, väska och röda damskor, får vi av grisen.
- Det hade jag INGEN aning om!!